I have been in New Zealand for about 4 months. Time files so fast, and at school.Term2 has already started. In Term1, I struggled to get used to my school. Its structure and customs are different from schools in Japan, so I was at a loss about what to do, at first.
At OHS(Otamatea High School),my?New Zealand?school, there are Year 7 to 13 students. I thought that all NZ schools were organized the same way, so when I heard about my friend’s school, I was surprised because it is different from my school. In many other schools, there are only Year 9 to 13 students.
During Term 1, I joined the KapaHaka group. It is traditional Maori songs and Haka(like fierce dances) that many NZ students learn, particularly Maori students. I practiced in the activity time once a week and I had weekend practice, too. The weekend practice, from 9 a.m. to 5:30 p.m., was very hard, and I didn’t like it because some students didn’t come to the practice. I had to work very hard on formation, but when the students who had been absent joined the group again at activity time, the formation was changed. The songs and the movement was also hard to learn.
On the 16th April, I went to the Tai Tokerau Festival at which all schools in North Land perform KapaHaka. I wore the Otamatea KapaHaka uniform and put on make-up. The performance was superb. We all performed in unison. It was the best KapaHaka that I have ever done. Our principal, Mr. Hutching was very pleased.
Through belonging to the KapaHaka group. I learned Maori culture and, as well, I’ve made friends with group members. The practice was very hard, but I am glad that I’ve had such a wonderful experience.
When I came to?New Zealand, there were delightful things and hardships, too. Honestly, at times, I thought that I wanted to go back to Japan. But thanks to people who help me, I am beginning to cope and to enjoy life in?New Zealand. And I’m deeply grateful to my family who support me.
While I’m here, I’m doing my best to improve my English.
ニュージーランドに来て、もう約4ヶ月が経ちました。時が過ぎるのはとても早く、学校はすでにTerm2が始まっています。Term1の間は、学校に慣れるのに必死でした。学校の構造や習慣が日本とはとても違うので、最初は何をしなければいけないのか、とても戸惑いました。私のNZでの学校、オタマティアハイスクールにはYear7(小6)から13(高3)くらいの生徒がいます。私は、NZの学校は全て同じ制度だと思っていたので、友達に学校の話を聞いた時、自分の学校とは違うことに驚きました。ほとんどの違う学校には、Year9から13の生徒しかいないそうです。
Term1の間、私はカパハカグループに参加していました。カパハカとはマオリの伝統的な歌とHaka(荒々しいダンス)のことで、多くのNZの生徒、特にマオリの生徒が学びます。私は、週に一度のアクティビティの時間と週末にも練習をしました。週末練習は朝9時から夕方5時30分までで、とても厳しかったです。そして私はこの練習が嫌いでした。なぜなら、何人かの生徒が練習に来なかったからです。私はフォーメーション練習を一生懸命しなければならなかったのですが、練習を休んでいた生徒がアクティビティの時間に再び参加すると、フォーメーションは変えられてしまったのです。歌や動きを覚えるのも大変でした。
4月16日に私は、Tai tokerau Festival 行ってきました。そのフェスティバルでは、ノースランドにある学校がカパハカを発表しました。私はオタマティアのカパハカ衣装を着て、メイクもしました。私たちのパフォーマンスはとても素晴らしかったです。私たちは一致団結して踊りました。それは、私が今までに踊ったカパハカの中で一番の出来でした。私たちの校長、ミスター ハッチングもとても感動していました。カパハカグループの一員を経て、私はマオリ文化を学んだと同時に、グループのメンバーと仲良くなりました。練習はとても厳しかったけれど、私は素晴らしい経験ができてうれしかったです。
私がNZに来た時、楽しい事もつらい事もありました。正直、日本に帰りたいと時々思うこともありました。しかし、私を助けてくれる人々のおかげで、私はニュージーランドでの生活を楽しむことを始めました。そして私は、私を支えてくれる家族に心から感謝しています。私がここにいる間、私は英語力を向上させるためにベストを尽くします。